skip to main |
skip to sidebar
Bu yazımda sizlere arka planda kalan ama bir o kadar da önemli iki
isimden bahsedeceğim.. Daha çok “Resim ve J.R.R Tolkien” denildiğinde
akla gelen bu kişiler kim mi? Elbette Alan Lee ve John Howe’dan
bahsediyoruz.
“Alan Lee yada John Howe kimdir?” şeklinde sizlere bir soru sorulduğunda
sizlerin “Tolkien eserlerini en güzel resimleyen ve bunu bizlere en iyi
yansıtan insanlardır.” gibi bir cümle kurduğunuzu hayal etmek hiçte zor
değil.. Peki ya gerçekten öyle midir? Yoksa düşündüğünüzden daha
fazlası mı vardır bu insanlarda? Peki ya filmlerde bu ikilinin etkileri
ne kadardır? İşte tüm bu soruların cevabını bir de sürpriz[?] ekleyerek
sizlere sunmaya çalışacağım..
Başlangıç :
Öncelikle Alan Lee’yi ve John Howe’u kısaca tanıyalım..
Alan Lee “Yüzüklerin Efendisi” filmlerinde “Konsept sanatçısı” ve “Set
dekoratörü” olarak görev yapmıştır.. “Hobbit” filmin de ise yine aynı
görevini sürdürmektedir.. Yüzüklerin Efendisi’nin 100. Yıl baskısında ki
50 suluboya resimden de sorumlu olan Alan Lee Yüzüklerin efendisi
filmlerinde ki tasarım için kavramsal resimler sağlayan esas sorumlu
kişi olmuştur. Ayrıca J.R.R Tolkien’ın etkisinde kaldığı Kelt ve
İskandinav mitlerine uzun süre ilgi duymuş ve çalışmalarına bu yönde
ağırlık vermiştir… 1998 yılında “Dünya Fantezi Ödüllerinde” ise en iyi
sanatçı ödülünü kazanmış, Yüzüklerin Efendisi üçlemesinde en iyi “Sanat
yönetmeni” ve yaptığı çizimler ile Bilim Kurgu ve Fantezi Sanatçıları
Derneği olan “Chesley” ödülünün de sahibi olmuştur.. Şuan da ise Peter
Jackson’ın yapımını üstlendiği “Hobbit” filmi için tasarım ve çizimler
yapmaya devam etmektedir..
John Howe ise dünya çapında J.R.R
Tolkien projelerine yapmış olduğu değerli katkılarıyla tanınmıştır..
J.R.R Tolkien’a olan tutkusunu Yüzüklerin Efendisi için yaptığı
çizimlerle ortaya koyan Howe, arda diyarı ile ilgili bir çok resim,
takvim, poster..vb gibi çalışmalar da bulunmuştur.. Ayrıca Yüzüklerin
Efendisi filmlerinde Alan Lee ile birlikte “Konsept sanatçısı” olarak
görev almıştır.. Şuanda ise Peter Jackson’ın yapımını üstlendiği
“Hobbit” filmi için “Konsept Sanatçısı” olarak Alan Lee ile birlikte
tasarım ve çizim çalışmaları yapmaya devam etmektedir..
Orta Dünya’yı Yaratmak :
Peter Jackson Yüzüklerin Efendisinde ki “en kritik” görev olan Orta
Dünya’yı yaratmakla görevli kişileri düşünürken aklında olan ilk isimler
elbette Tolkien’a gönül vermiş Alan Lee ve John Howe’dan başkası
olmamıştır.. Başlangıçta Peter Jackson “Yüzüklerin Efendisi”ni yaratmak
için 6 aylığına ön tasarımcı olarak Alan Lee ve John Howe’u Yeni
Zelanda’ya davet etmiş ve daha sonra “Yüzüklerin Efendisi” çekimlerinin
sonuna kadar da Alan Lee ve John Howe’u “Konsept Sanatçısı” olarak
filmlerde ki en kritik görevi üstlenmelerini sağlamıştır.. Kazanılan
başarılardan sonra Peter Jackson yeniden Orta Dünya’yı (Hobbit filminden
bahsediyorum) yine bu iki değerli sanatçı’nın ellerine teslim
etmiştir...
Çizgilerle başlayan bir dünya ve Yüzüklerin Efendisi :
Soyut olan her şeyin somutlaşması.. Elbette Peter Jackson’ın ya da
bizlerin referans alabileceği bir çok çizimler geçmişte yapılmıştır.. Bu
çizgilerin birleşmesi ve animasyon haline dönüşmesi ise bir başlangıç
olarak sayılır. Hobbit (1977) animasyon yada Yüzüklerin Efendisi (1978)
animasyon ise buna en büyük örnektir.. Tabi tüm bu yapımların temelinde
ise J.R.R Tolkien’ın kendisi tarafından resmedilmiş çizimler olduğunu
hatırlatmakta da fayda görüyorum.. Tüm bunlara rağmen Peter Jackson’ın
bir ilke imza atmış ve Alan Lee ve John Howe’ın yardımı ile Orta
Dünya’yı yaşadığımız gerçek dünya ile birleştirmeyi başarmıştır..
Aslında bakarsanız filmde görmüş olduğun her şey “Alan Lee ve John
Howe” ikilisinin hayal gücünden ibaret olduğunu söylemek mümkün.. “Nasıl
bir hayal gücü bu?” dediğinizi hisseder gibiyim.. İlk bakışta buna
inanmak insana zor gelse de evet hayallerimiz de ki orta dünya’yı
yaratan ve bunu gerçek dünya’ya taşıyan esas kişiler Alan Lee ve John
Howe’nun kaleminden çıkmaktadır.. Weta’nın yapmış olduğu eserler,
kostümler, eşyalar..vb kısacası tüm parçalar bu iki sanatçının
kaleminden detaylıca çizilmiş ve Weta aracılığı ile somut şekilde
yeniden tasarlanarak gerçek dünyamızda nefes almaya başlamıştır..
Resim 1’e baktığınızda Alan Lee’nin senaryo çizimlerinde yapmış
olduğu tasarımı görmek mümkün.. Sağda ki görüntü ise Alan Lee’nin
tasarımını gerçekleştiren Weta çalışmalarının, film’e yansıyan
görüntüsü.. Yani izlediğimiz film’den bir görüntü..
Evet.. Üçlemeyi izlerken aklınıza gelebilecek her karede Alan
Lee ve John Howe’nu görmek mümkün.. Aslında bakarsanız sizlere anlatmaya
çalıştığımı Peter Jackson şu şekilde açıklıyor..
”Alan Lee’nin
çalışmaları güzellik ve lirik etkilere sahip. Onun çizimleri benim
filmimde yaratmak istediğim kareleri yakaladı ve bu karelerin her
parçası ihtişam, nezaket ve belki de filmde şiirsel bir etki bıraktı..”
Peter Jackson
Elbette Alan Lee’nin ve John Howe’nin
çizimlerinde birbirinden üstün olduğu kısımlar olduğunu hatırlatmak
gerekir.. Filmlerde ise her iki sanatçı da üstün olduğu kısımlara
yönelmiş ve tasarım ve çalışmalarını da bu yönde hazırlamışlardır..
John Howe’nun üstün olduğu kısımlar daha çok karakterler,eşyalar..vb
gibi ufak ama detaylı çalışmalardır. Orklar, Urk-hailer, kılıçlar,
hobbitler, narsil, sauron’un ağzı..vb gibi üçlemede gördüğünüz bir çok
görüntü ve savaş araçları John Howe’nin eseridir..
Alan Lee ise
daha çok büyük ve geniş coğrafyaların kurulmasında önemli görevler
üstlenmiştir. Ayrıkvadi, Rohan, Gondor, Shire..vb gibi filmde gördüğümüz
her kare’de Alan Lee’nin hayal gücünü ve bunları nasıl bizlere
yansıttığını görürüz..
Tüm bunların yanında elbette Alan Lee’nin ve John Howe’nun ortak yapmış
olduğu çalışmalar da mevcuttur.. Ayrıca Alan Lee Galadriel, Gandalf,
gibi bazı önemli şahısların da tasarımını ve çizimlerini yapmıştır..
John Howe ise Minas morgul gibi bazı coğrafik bölgeleri çizerek Alan Lee
ile birlikte ne kadar uyumlu çalışmalar yaptığını bizlere
göstermiştir.. Özellikle de Alan Lee’nin “Yüzüklerin Efendisi” ve
“Hobbit” filmi’nin tasarım sürecinin başından sonuna kadar da büyük rol
üstlendiğini sizlere yeniden hatırlatmak gerekir..
Yaratım süreci işleyişi ve WETA :
Alan Lee ve John Howe’nun kendilerine verilen senaryoları detaylıca
inceledikten sonra kalemlerini alarak çizgilerle Orta Dünya’yı nasil
tasarladıklarını artık hepimiz biliyoruz.. Bundan sonra ki süreç ise
Peter Jackson’ın bu tasarımlara onay vermesi ve Weta’nın bu tasarımları
hayata geçirmesi.. Alan Lee ve John Howe kendi odaların da hazırlamış
oldukları bu eskiz’leri (detaysız sade tasarımları) hazırladıktan sonra,
kendilerine gösterilen yerlere asarak Peter Jackson’ın onayına
sunmakta. Peter Jackson ise “film yapım süreci boyunca” bunları
günlük,haftalık şeklinde inceler ve uygun gördüklerine kendi mührünü
basarak onaylama işlemini gerçekleştirir. Mühürleri basılı ve onaylanmış
olan bu eskiz’ler ise daha sonra tasarlanması için Weta ekibine
gönderilir.. Alan Lee ve John Howe’nun bundan sonra ki görevi ise
konsept tasarımcıları ile Weta’nın yapmış olduğu bu ürünleri inceleme ve
denetlemesi ile son bulur..
İşte sizlere ilk sürpriz :
Aslında bakarsanız bu kısım biraz da sizin hayal gücünüze bağlı..
Sizlere yardımcı olmak ve söyleyeceklerimi aklınızda canlandırabilmeniz
için bir resim daha koymayı uygun görüyorum.. Buyrun “Resim 3”
Resim 3 de görüldüğü gibi Alan Lee tarafından hazırlanmış Galadriel ve
Gandalf’ı görüyoruz.. Yanında ki resimler ise üçlemeden alınmış bazı
sahneler...
Gelelim sürpriz’e..
Yaratım süreci ve
işleyiş kısmında Alan Lee ve John Howe tarafından hazırlanmış ve daha
sonra Peter Jackson tarafından çıkartılmış (yada onaylanmamış) bazı
tasarımlar mevcut.. Şöyle ki bu tasarımların bazıları öyle tasarımlar ki
Peter Jackson’ın adeta eksiklerini dolduruyor ve Yüzüklerin Efendisi
filmini tamamlıyor.. Neden mi bahsediyorum sizlere..? Buyrun resim 4
Resim 4’e baktığımızda Alan Lee tarafından hazırlanmış Irmağın kızı
Altınyemiş’i görüyoruz.. Aslında bakarsanız bu kısım oldukça
tartışmalı.. Peter Jackson tarafından Altınyemiş karakteri ilk aşamada
düşünülmüş ve daha sonra yine Peter Jackson tarafından çıkartılmış
olduğunu Alan Lee’nin Yüzüklerin Efendisi tasarım çalışmalarından
anlıyoruz.. Peki ya Tom bombadil ? İşte ikinci sürpriz.. Buyrun resim 5
Alan Lee kendisine verilen senaryo kitabını detaylıca inceledikten sonra
konsept tasarımlarına başlamış ve “Altınyemiş” ve “Tom bombadil” de
dahil olmak üzere tüm üçleme boyunca senaryo çizimlerini yaptığını
tekrardan hatırlatmakta fayda görüyorum.. Şimdi yukarıda ki Resim 3’e
bakın.. Arkasından Resim 4 ve Resim 5’e bakarak hayal etmeye başlayın..
Eğer Peter Jackson bu iki karakteri senaryodan çıkarmamış olsaydı Tom
bombadil ve Altınyemiş’in yukarıda ki “Resim 4” ve “Resim 5”den farkı
olmayacaktı..
Biraz da şuan çekimleri süren Hobbit filminden bahsedelim :
Alan Lee ve John Howe’nin Yüzüklerin Efendisi çekimleri boyunca
yaşadıklarının benzerini şuan yaşamakta olduğunu zaten biliyorsunuz..
Anımsayamadığınız kısım ise tek bir fark’ın olduğu.. Peter Jackson
Hobbit filmini 3D olarak çektiği için Alan Lee ve John Howe’nun tasarım
işlemleri biraz daha karmaşık bir hal alıyor.. Bu durumu en iyi
açıklayan kişiler ise yine kendileri…
"Alan Lee : Bu film
gerçekten de bir çok yol ile, yeni topraklara adım atmaya benziyor.. Ama
John Howe ve ben, hala bizim zamanımızın onurlu kalem ve karakalem
teknikleri ile 2D resim kompozisyonları üzerinde çalışıyoruz.. Ve bizim
de bazı yollarla 3D açılarla iş birliği yaparak bu arayı kapamamız
gerekti. Peter ile “Konsept Sanat” üzerinden daha iyi bir iletişim
kuruyorduk ve tabi diğer teknisyenlerle de.. Şimdi biz iki çizim
yapıyoruz.. Bir kırmızı, bir de mavi olarak.. Bu sayede kırmızı ve mavi
lensli 3D gözlüklerle tek bir görüntü alıyoruz."
"John Howe :
Bu herhalde, “Konsept Sanatın” 3D olarak kullanıldığı ilk ciddi sinema
projesi.. Biz sadece aynı ofisi paylaşmayıp, temelde aynı vizyonu da
paylaşıyoruz.. Mavi üzerinde bende biraz çekingenlik mevcuttu aslında..
Resim’e sağ el ile oturup, sol taraftan takip etmesi daha kolaydı.. Bunu
açıklarken pek mantıklı gelmiyor aslında.. Ama Peter’e bunun büyük
yardımı oluyor. Çünkü aslında biz tam derinliği yakalamak için
çalışıyoruz.. Yani Peter resimlerimize 3D gözlükleriyle bakmak
zorunda.."
Alan Lee ve John Howe’nin bahsettiği “3D Konsept
Tasarımlar” Peter Jackson’ın ne kadar doğru insanlarla çalıştığının bir
kanıtı aslında.. Eski teknik çizimlerin teknoloji ile birleşerek yeni
bir sentez yaratması açıkçası oldukça etkileyici.. Ayrıca Peter Jackson,
geçtiğimiz günlerde Alan Lee ve John Howe’nin de bahsettiği bu
çalışmalardan bir tanesini bizlerle paylaşmayı ihmal etmedi.. İşte o
çalışma.. “Resim 6”
Not: Resim 6’ya 3D gözlüklerinizle bakın..
Orta Dünyayı yaratan Alan Lee ve John Howe’a ne kadar teşekkür etsek
azdır. Yaptıkları çizimlerle düşlerde kurulan her nesnenin gerçeğe
dönüşmesini sağlayan bu iki değerli sanatçıyı sizlere kısaca anlatmaya
çalıştım.. Oysa her iki sanatçıyı da ayrı ayrı ele alıp detaylıca
incelesek çok daha fazlasının olduğunu görürsünüz..
Son
cümleleri amatör bir çizimci olarak kurmam gerekirse de “Alan Lee” ve
“John Howe”nin ne denli güçlü bir hayal gücü olduğunu ve bu hayal
gücünün kaynağını oluşturan sevgili J.R.R Tolkien’ı saygıyla
selamlıyorum..
Bir sonra ki yazımızın konusu “ Tom Bombadil” olacak.. O zaman’a kadar sevgiyle kalın..
Bu yazı tarafımdan yazılmıştır ve izinsiz kullanılmaz !
1 yorum:
frpnetde de görmüştüm bu yazıyı. Kalemine sağlık.
Yorum Gönder